Blåhøj friskole sfo

SFO og lære

michael sommer

SFO og ressourcepædagog

I vores SFO på Blåhøj friskole møder du Ann og Michael, som står klar til at give dit barn den bedste start på dagen, hvis du har behov for at aflevere dit barn tidligt og en spændende eftermiddag, med leg, kreativitet og hygge hvis dit barn har behov for pasning efter skoledagen.

Om os

SFO’en er et sted hvor omsorg, tryghed, relationer, kreativitet og handling vægtes højt. Her er engagement, medansvar, kommunikation, forventningsafstemning og humor drivkraften.
Derudover er vi en SFO, hvor vi sammen vil skabe traditioner op til højtider som påske, jul, sommerudflugt osv., og med tiden vil vi opbygge vores eget årshjul med faste traditioner.

SFO’en holder til i dejlige lyse lokaler med overblik over Blåhøj Friskoles skolegård. Vi vil udenfor skolens åbningstid, benytte skolens faglokaler og udenomsarealer, samt tage på ture i lokalområdet.

De voksne i SFO’en, er voksne som børnene også vil møde i skoledelen og samtidig vil Børnehuset Solstrålens personale være nogen vi møder og arbejder sammen med.

Værdier
SFO’en har til formål, i samarbejde med forældre og skolen, at skabe helhed og sammenhæng i barnets tilværelse. Via et tæt samarbejde, får vi mulighed for at give barnet de bedste udviklingsmuligheder.

I SFO’en vil vi styrke barnets kompetencer, så barnet kan forvalte tiden til samvær, samt for barnet betydningsfulde, alsidige og for dem meningsfulde aktiviteter. Det er vigtigt at barnet lærer at kunne vælge, sige til og fra og dermed også kunne påtage sig et personligt ansvar for sig selv i et socialt samspil med andre.

Formålet er at, børnene lærer og udvikler sig til at være åbne og selvstændige mennesker, der har vilje og evne til samarbejde, ligeledes styrkes børnenes evner til at respektere andre og deres interesser.

Forældresamarbejde
Nøglen til et godt forældresamarbejde er hvor både SFO og forældre har et fælles ansvar.
Forældrenes ansvar består b.la. i at holde sig orienteret om børnenes hverdag i SFO’en, give beskeder videre til personalet, ved ændringer og bakke op om det arbejde, der foregår i SFO’en i forhold til barnets og børnegruppens trivsel.

Forældreansvar:
- At I giver besked ved fravær og andre ændringer.
- At I hjælper jeres barn med at sige goddag og farvel.
- At I læser sedler og opslag.
- At I sammen med os føler et ansvar for jeres barns trivsel i SFO’en.
- At I lærer jeres børn at omgås andre og SFO’ens ting med ansvar og respekt.
- At I taler med os, hvis der er ting, I undrer jer over, og giver os respons på det, vi laver.
- At I giver barnet tøj, skiftetøj og fodtøj med efter vejret.

Vi bestræber os på
- At vi er nærværende og har tid til en snak, hvis der er behov for det.
- At vi orienterer om ændringer eller nye tiltag via sedler eller opslag.
- At vi er bindeled til skolen, så vi sikrer at vigtig information omkring barnet bliver givet videre.
- At vi giver jer besked, hvis der har været noget med jeres barn i løbet af dagen.

Vores pædagogiske tilgang
I SFO’en har vi et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte voksenaktiviteter,
børneaktiviteter, spontane aktiviteter, samt daglige faste rutiner giver børnene mulighed for at trives, lære og udvikle sig.

Vi arbejder med det store fællesskab, men samtidig også med det enkelte barn. SFO’en
giver mulighed for børns udfoldelse og for deres personlige og sociale udvikling.
Personalet i SFO’en arbejder professionelt, har forståelse for børnenes verden, støtter dem og er omsorgsfulde og nærværende.

Vi bestræber os på:
- At børnene oplever at være en del af et fællesskab.
- At skabe rammer for samværsformer, der inspirerer til venskaber, også på tværs af interesser, alder og køn.
- At børn selv kan vælge til og fra.
- At børnene får redskaber til konfliktløsning.
- At børnene lærer at respektere og acceptere forskelligheder.
- At børnene udvikler selvværd og selvtillid.
- At børnene kan lære af hinanden.
- At der er tilbud om forskellige aktiviteter, både ude og inde, der tilgodeser børns forskellige behov.
- At vi som voksne er engagerede, anerkendende og nærværende, og fungerer som tydelige rollemodeller for børnene.
- At drage omsorg og have trygge rammer.
- At børnene bevæger sig dagligt og bruger udeområdet.

- At børnene bruger og udvikler deres fantasi.

Overlevering fra Børnehuset Solstrålen til SFO’en
I samarbejde med Blåhøj Friskole vil vi deltage i et overleveringsmøde, når barnet stopper i børnehaven og overgår til skolen og SFO. På den måde lærer vi hurtigere barnet at kende og vi kan forberede os på at modtage barnet efter sommerferien.